Facket=maffiosos

Eller i vart fall så använder de sig av maffialiknande metoder. Med tanke på tjänsten som ska bli ledig slog det mig att jag tidigare hört att det underlättar att få jobb om man är med i kommunal. Jag hade hört detta av Lisa, Martin's fd svärmor. Lisa är insnurrad i kommunal och är dessutom übersosse. Inget av det är smickrande i mina ögon.

Igår var vi hembjudna till Martins chef (Lisa's man) på 50-års tjofräs. dvs smörgåstårta och ett glas BiB-vin. Då kom det här med facket upp och så sa jag på skämt att jag får väl gå med i facket nu när det är en tjänstledig. Lisa höll självklart med mig och sa indirekt att det var min enda chans att få ett jobb. För de lobbade ju bara för sina egna medlemmar.
Då frågar jag mig:
Är det rätt att facket ens har den minsta beslutsrätt när det gäller nyanställningar?
Om där nu är en kompetent person som mig, som dessutom har jobbat i kommunen, ska jag då ha en sämre chans att få ett jobb för att jag inte är med i facket? Skall det vara så?
Lisa säger Ja.

Det gör mig arg. Kommunal är ett jävla pack. De har fått kommunen att följa LAS och andra "fantastiskt skyddsnät" så att vi timvikarier bara får jobba tills vi närmar oss LAS-gränsen. När vi når den upphör det att ringa till oss. Fy fan säger jag bara.

Bra dag annars=)

Farbror får inte komma hem förrän han är färdig på trimvägen. Så vet inte när jag kommer att se honom igen. När han kommer hem står det iaf kyckling med polenta på bordet. Jag har aldrig testat polenta innan och är väldigt nyfiken på vad det kommer att smaka!

Kommentera här: